
Zgodnie z zapowiedziami, posłowie Polski 2050 wnieśli projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Proponowane zmiany mają rozszerzyć obowiązki deweloperów w zakresie ujawniania cen oferowanych lokali. Ma to zwiększyć transparentność, poprawić pozycję negocjacyjną potencjalnych nabywców oraz wyeliminować nieuczciwe praktyki rynkowe.
„Zapytaj o cenę”
Dotychczas przepisy nie regulowały, jakie informacje powinny znaleźć się w ofercie dewelopera. W związku z tym niektóre firmy przyjmowały strategię sprzedaży polegającą na ukrywaniu cen i podawaniu ich dopiero po złożeniu zapytania. Często wynika to z faktu, że na portalach sprzedażowych każde ogłoszenie należy opłacić. Jeśli deweloper oferuje kilka mieszkań o tej samej powierzchni i układzie, ale na różnych kondygnacjach – co uzasadnia różnice w cenie – publikowanie wielu oddzielnych ogłoszeń może być nieekonomiczne. W bezpośrednim kontakcie z klientem deweloper może przedstawić dostępne mieszkania i wyjaśnić różnice cenowe, np. ze względu na lokalizację w budynku, ogródki na parterze czy atrakcyjny widok z wyższych pięter. Dzięki temu klient ma możliwość wyboru lokalu najbardziej odpowiadającego jego preferencjom.
Jednocześnie, jak wynika ze stanowiska przedstawionego przez Polski Związek Firm Deweloperskich, praktyka ta może być uzasadniona, gdyż skłania potencjalnych nabywców do nawiązania kontaktu z deweloperem, który może wówczas szczegółowo przedstawić wszystkie zalety inwestycji. Pozwala to również dopasować ofertę do klienta na przykład w zakresie sposobów finansowania, czy ewentualnych rabatów. W bezpośrednim kontakcie deweloper ma również szansę przedstawić całą swoją ofertę.[1]
Z drugiej strony, jawność cen umożliwia potencjalnym nabywcom szybsze filtrowanie ofert, zgodnie z założonym budżetem i następnie ewentualne negocjowanie rabatów lub innych korzyści, w odniesieniu do znanej już ceny ofertowej. Pozwala to zaoszczędzić czas i uniknąć rozczarowania, gdy okaże się, że ukryta cena wybranego lokalu jest wyższa, niż klient zakładał.
Proponowane obowiązki
Celem projektu jest zapewnienie pełnej i aktualnej informacji o cenach lokali oferowanych na rynku pierwotnym.
Projektowane przepisy zakładają, że każdy deweloper będzie miał obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej, na której od dnia rozpoczęcia sprzedaży, do dnia sprzedaży ostatniej nieruchomości lub jej części będzie musiał publikować informacje o:
Adres strony internetowej będzie musiał być podawany w reklamach i ogłoszeniach.
Jeżeli ceny ulegną zmianie, deweloper będzie musiał je aktualizować na stronie internetowej wraz z podaniem daty zmiany. Również ewentualne rabaty powinny być ujawnione, wraz z określeniem zasad ich stosowania. Ma to zwiększyć transparentność i wyeliminować sytuacje, w których klient po wyrażeniu zainteresowania lokalem w określonej cenie dowiaduje się, że promocja już nie obowiązuje.
Warto jednak zwrócić uwagę, że nie wszyscy deweloperzy prowadzą sprzedaż za pośrednictwem własnych stron internetowych. Mniejsze firmy, zwłaszcza działające lokalnie, często ograniczają się do reklamy w formie banerów czy ogłoszeń na portalach branżowych. Obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej będzie stanowił dodatkowy koszt, który prawdopodobnie ostatecznie zostanie przeniesiony na klientów w postaci wyższych cen mieszkań.
Co istotne, deweloperzy, którzy rozpoczęli już sprzedaż, będą musieli dostosować się do nowych wymogów w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji.
Obowiązek zagrożony karą
Naruszenie projektowanych obowiązków ma stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Oznacza to, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie mógł nałożyć na dewelopera, choćby nieumyślnie niestosującego się do nowych obowiązków karę pieniężną do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Podsumowanie
Część deweloperów – zwłaszcza większe firmy – już stosuje praktyki zgodne z projektowanymi zmianami, więc nowe przepisy nie powinny stanowić rewolucji. Ustandaryzowanie zasad publikowania cen może przynieść pozytywne skutki dla klientów, którzy podejmując jedną z najważniejszych decyzji w życiu, będą od samego początku rzetelnie informowani o wszelkich kosztach, jakie wiążą się z zakupem mieszkania.
[1] https://www.pzfd.pl/s/wv-news-entry/a3eSo000000FvHJIA0/stanowisko-pzfd-w-sprawie-publikowania-cen-mieszkań