Jan Bilski

Odstępstwa od warunków technicznych – granice kompetencji organów i możliwości inwestorów.

Proces inwestycyjny w branży budowlanej nierzadko wymaga elastyczności w stosowaniu przepisów technicznych, szczególnie gdy realizacja projektu napotyka ograniczenia wynikające z lokalnych warunków lub specyfiki planowanej inwestycji. Odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, to narzędzie umożliwiające pogodzenie wymogów prawa z potrzebami praktyki. Jednak zakres i podstawy prawne takich odstępstw budzą wiele pytań, zwłaszcza w świetle zróżnicowanej wykładni przepisów przez organy administracji publicznej oraz sądy administracyjne. Co więcej, w niektórych przypadkach ustawodawca pozwala nawet na zastosowanie przez inwestora innych rozwiązań z zakresu ochrony przeciwpożarowej niż te wymagane przepisami, i to bez potrzeby uzyskania formalnego odstępstwa od organu budowlanego. Warto zatem zastanowić się, jakie kluczowe kwestie inwestor powinien wziąć pod uwagę, by skorzystać z instytucji prawnej odstępstwa od warunków technicznych.

Odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych: kiedy i jak może zostać udzielone przez organ?

Zgodnie z art. 9 Prawa budowlanego uzyskanie odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych pozwala inwestorowi, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zrealizować inwestycję, nawet jeśli nie spełnia ona określonych warunków technicznych dotyczących np. usytuowania budynku. Tym samym, jeżeli inwestorowi uda się uzyskać odstępstwo, to może on zaprojektować inwestycję w sposób, który nie spełnia warunków technicznych i w normalnych warunkach nie zostałby zatwierdzony przez organ. Przedmiotowe „odstępstwo” od konkretnych warunków technicznych przybiera formę postanowienia organu administracji architektoniczno-budowlanej, który wcześniej musi uzyskać upoważnienie właściwego ministra do wydania takiego postanowienia. Ważne! Możliwość uzyskania takiego odstępstwa jest ograniczona czasowo do momentu wydania przez organ administracji architektoniczno-budowlanej decyzji udzielającej pozwolenia na budowę bądź decyzji o zmianie pozwolenia na budowę.

Jak przebiega proces uzyskania odstępstwa?

  1. Wniosek inwestora

Procedura rozpoczyna się od wniosku inwestora skierowanego do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej. Warto pamiętać, że aktualnie obowiązujące przepisy nie nakładają szczegółowych wymogów formalnych dla tego dokumentu. Jednak im lepiej przygotowany wniosek, tym większe szanse na sukces.

  1. Wniosek organu do ministra

Następnie organ zwraca się do ministra, który ustanowił przepisy techniczno-budowlane, o upoważnienie do wydania postanowienia w przedmiocie udzielenia zgody na odstępstwo. Zgodnie z wymogami ustawowymi organ do wniosku dołącza m.in.:

  • charakterystykę obiektu;
  • propozycję rozwiązań zamiennych;
  • własną opinię ze szczegółowym uzasadnieniem;
  • pozytywną opinię państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, jeżeli odstępstwo dotyczy wymagań higienicznych.

Dlaczego precyzyjne przygotowanie wniosku jest kluczowe?

Jak już został wskazane, prawo budowlane nie narzuca wymogów formalnych wniosku o udzielenie odstępstwa, który składa inwestor – w przeciwieństwie do wniosku organu w sprawie ministerialnego upoważnienia do udzielenia zgody na odstępstwo. Czy oznacza to, że inwestor składając wniosek o odstępstwo powinien ograniczyć się jedynie do wskazania konkretnych przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, od których chce uzyskać odstępstwo oraz podstawowych danych inwestycji? Nic bardziej mylnego – przedłożenie dokumentów takich jak:

  • szczegółowy opis istniejącego stanu zagospodarowania działki, na której realizowana jest inwestycja oraz nieruchomości sąsiednich;
  • propozycja rozwiązań architektonicznych / technicznych rekompensujących skutki projektowanego odstępstwa;
  • opinia rzeczoznawcy uzasadniająca konieczność wprowadzenia odstępstwa oraz brak możliwości zastosowania się do obowiązujących warunków technicznych z uwagi na lokalne warunki lub specyfikę zabudowy;

znacznie zwiększa szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku przez organ. Pozytywna opinia organu to z kolei klucz do uzyskania upoważnienia ministra i zamknięcia całej procedury. Dlatego też, przygotowując wniosek o udzielenie odstępstwa od warunków technicznych należy w pierwszej kolejności zadbać o sformułowanie odpowiedniego uzasadnienia prawnego oraz przedłożenie stosownych dokumentów, a w drugiej kolejności zapewnić bieżący przepływ informacji pomiędzy inwestorem oraz organem administracji architektoniczno-budowlanej. Kompleksowe przygotowanie dokumentacji nie tylko zwiększa szansę na pozytywne rozpatrzenie wniosku, ale również przyspiesza cały proces administracyjny. Z kolei utrzymywanie stałego kontaktu z organem już na etapie przygotowywania wniosku pozwala uniknąć błędów i nieporozumień. Współpraca zwiększa zatem szanse na pozytywne zakończenie procedury i realizację inwestycji zgodnie z oczekiwaniami inwestora.

Kiedy organ może odmówić udzielenia odstępstwa?

Ustawodawca, formułując art. 9 ust. 1 Prawa budowlanego, posłużył się klauzulą generalną, wykorzystującą pojęcie nieostre: „W przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa w art. 7. Odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia, a w stosunku do obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego – ograniczenia dostępności dla potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, oraz nie może powodować pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska, po spełnieniu określonych warunków zamiennych”. Oznacza to, że organ administracji architektoniczno-budowlanej ma znaczną swobodę w ocenie, czy dana sytuacja kwalifikuje się do udzielenia odstępstwa jako „szczególnie uzasadniony przypadek”. Pozostaje on zatem zobowiązany do wszechstronnego rozważenia okoliczności mających wpływ na rozstrzygnięcie, takich jak: treść przepisu techniczno-budowlanego, od którego odstępstwo jest rozważane, ukształtowanie nieruchomości, na której ma być realizowany obiekt budowlany, stan zagospodarowania nieruchomości sąsiednich czy ocena proponowanych rozwiązań projektowych w zakresie aktualnej wiedzy technicznej.

Ze względu na dużą swobodę organu w interpretacji klauzuli „szczególnie uzasadnionego przypadku” kluczowe staje się poszukiwanie wskazówek dotyczących rozumienia tego terminu w orzecznictwie i literaturze prawniczej, które mogą również dostarczyć praktycznych wytycznych dla inwestorów.

Należy zatem pamiętać m.in., że:

  • projektowane odstępstwo nie może prowadzić do zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia, pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, lub negatywnej ingerencji w stan środowiska;
  • realizacja inwestycji zgodnej z indywidualną koncepcją inwestora (np. pełne wykorzystanie powierzchni działki przeznaczonej w MPZP pod zabudowę wielorodzinną) nie stanowi wystarczającej przesłanki do uznania sytuacji za „szczególnie uzasadniony przypadek”. Jeżeli bowiem inwestor ma możliwość redukcji rozmiaru inwestycji, co doprowadzi do zgodności przyjętych rozwiązań z warunkami technicznymi, to organ skłaniać będzie się ku temu rozwiązaniu, odmawiając udzielenia odstępstwa;
  • trudna sytuacja majątkowa lub bytowa nie stanowi samodzielnej przesłanki do uzyskania odstępstwa, które musi opierać się na względach technicznych lub użytkowych uzasadniających odstąpienie od wymagań przepisów techniczno-budowlanych;
  • projektowane odstępstwo powinno uwzględniać i chronić uzasadnione interesy osób trzecich, których nieruchomości pozostają w obszarze oddziaływania obiektu.

Podsumowanie

Celem instytucji odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych jest umożliwienie modyfikacji szczegółowych i bezwzględnie obowiązujących norm w wyjątkowych sytuacjach, w których ich zastosowanie nie jest możliwe ze względu na różnego rodzaju okoliczności dotyczące samej inwestycji. Przykładowe okoliczności uzasadniające zgodę na odstępstwo mogą obejmować: rozmiar działki, położenie budynku planowanego do rozbudowy, potrzeby bytowe rodziny zajmującej ten budynek, czy potrzebę dostosowania bryły budynku do uprzednio wykonanej rozbudowy budynku, będącego zabudową połączoną z przedmiotem planowanej inwestycji.

Uzyskanie odstępstwa od warunków technicznych to proces skomplikowany, wymagający wiedzy zarówno prawnej, jak i technicznej. Warto również pamiętać, że procedura ta przewiduje kilka istotnych wyjątków dotyczących m.in. przebudowy, rozbudowy i nadbudowy istniejących obiektów budowlanych, w ramach których uzyskanie odstępstwa w opisanej powyżej formie nie jest konieczne. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w artykule: „Rozwiązania zamienne a odstępstwa: dwie odrębne instytucje w prawie budowlanym”.

Z tego względu kluczowe jest wsparcie prawne i techniczne, które ułatwi inwestorowi przejście przez skomplikowaną procedurę uzyskiwania odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.

Powiązane

Czy rażące naruszenie prawa może dotyczyć przepisu, który nasuwa wątpliwości interpretacyjne?

Rozwiązania zamienne a odstępstwo: dwie odrębne instytucje w prawie budowlanym

W rozszerzeniu naszego artykułu Odstępstwa od warunków technicznych – granice kompetencji organów i możliwości inwestorów wskazujemy, iż opisany na kartach przedmiotowego artykułu tryb uzyskania przez inwestora swoistego rodzaju „zwolnienia” od konieczności zastosowania się do konkretnych przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, który wymaga uzyskania upoważnienia właściwego ministra, został uzupełniony o dwa przepisy szczególne przewidujące odmienny, uproszczony mechanizm uzyskiwania takiego „zwolnienia”, bez konieczności podjęcia działań na szczeblu ministerialnym. Wyjątki te można zastosować jedynie w określonych okolicznościach, tj. wyłącznie podczas realizowania konkretnych rodzajów inwestycji – np. przebudowy istniejącego obiektu budowlanego. Ponadto rzeczone wyjątki umożliwiają uzyskanie odstępstwa od konkretnego typu warunków technicznych – np. wyłącznie przepisów normujących kwestie przeciwpożarowe, o czym więcej w dalszej części artykułu.

Potrzebujesz porady?

Skontaktuj się z nami